معرفی گروه علمی تربیتی اخلاق موسسه آموزش عالی علوم انسانی
جامعة المصطفی العالمیة
 
·        آن چیزى که در رأس همه امور است براى همه ماها، اول تهذیب نفس است و در خلال آن تهذیب مردم است. اگر انسان خودش مهذب نباشد نمى‏تواند دیگران را تهذیب کند.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 505)
 
·         اگر انسانها از نظر سواد و دانش و ت بحرالعلوم هم باشند؛ ولی اخلاق نداشته باشند کوچکترین نفعی برای جامعه نخواهند داشت. (تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران، نشر تربیت اسلامی،1380، ص 132-140(
 
1.  تاریخچه تأسیس گروه اخلاق اسلامی:
در سال 1388، پیرو درخواست راه‌اندازی رشته اخلاق از جانب تعدادی از طلاب و حمایت‌های بی‌دریغ و پی‌گیری‌های مؤثر رئیس محترم وقت مؤسسه نسبت به ایجاد این رشته در موسسه آموزش عالی علوم انسانی، با حکم دانشمند فرزانه حضرت آیت الله اعرافی رئیس محترم جامعةالمصطفی گروه اخلاق اسلامی راه‌اندازی شد.
پس از آغاز به کار گروه اخلاق و در پرتو تلاش‌های‌ ارزشمند معاونت آموزش، جمعی از طلاب محترم، این رشته را انتخاب نموده و هم‌اکنون به لطف خداوند منّان، در حال گذراندن دروس رشته هستند.
2. اهمیت گروه اخلاق اسلامی و رشته های آن :
برکسی پوشیده نیست که عمده مشکلات فردی و ناهنجاری­های اجتماعی در جوامع امروزی ناشی از کمبود انگیزه­های مثبت اخلاقی و ناهماهنگی بین رشد دانش بشری و رشد فضائل و کمالات انسانی است. جامعه­ی سالم آن است که فضایل اخلاقی و کمالات انسانی در آن هماهنگ با پیشرفت علمی و رشد فنی باشد. با این توصیف به نظر می­رسد تنها راه برون رفت از معضلات جوامع بشری در عصر حاضر توجه بیشتر به مباحث معنوی و اخلاقی در ابعاد علمی و عملی و ترویج آن از طریق ابزارهای جدید و وسائل ارتباط جمعی است. این ضرورت برای همه اندیشمندان در تمام جوامع انسانی قابل درک است.
فراخوان گسترده و تأکیدهای مکرر قرآن کریم بر سازندگی اخلاقی و تهذیب نفس و ارزش­های والای انسانی، بیانگر جایگاه والای مقوله اخلاق ورزی در میان اهداف تربیتی دین است تا آنجا که خداوند در قرآن کریم به عنوان نعمت و منتی بزرگ در بعثت انبیاء تزکیه را بر تعلیم مقدم شده است.
توسعة دامنة ابعاد مادی زندگی مدرن و انسان زمانة ما، نتوانسته از میزان احساس نیاز ریشه­دار و همیشگی او به معنویت خواهی بکاهد. انسان امروز بیش از هر زمان ، به دنبال نظام اخلاقی قابل اعتمادی است که جامع و منسجم، مدلل و متقن، کارآمد و پاسخگو، روشن و معنابخش و سرانجام شورانگیز و حرکت­خیز باشد و بی­تردید پاسخ پرسشها و دوای دردها را در  آخرین آیین توحیدی در اخلاق متعالی می توان باز جست.
با توجه به هدف­گذاری اخلاقی دین خاتم و عطش جهانی به معنویت ناب و ارزش­های اخلاقی، امروز بر نهادهای علمی کشورهای اسلامی و عالمان فرهیخته، فرض است که ترویج موثر معارف حیات بخش اخلاق اسلامی را وجهه همت خویش سازند تا از این رهگذر با بسط دانایی اخلاقی زمینه جامعه­سازی توحیدی و استقرار حیات طیبه فراهم شود و انسان­هایی برخوردار از طهارت روح و قلب سلیم تربیت شوند.
ارتباط علم اخلاق اسلامی با سایر علوم، ارتباطی وسیع است. به گونه‌ای که معارف دیگر در هدف گذاری صحیح و تعقیب اهداف خود نیازمند به اخلاق می‌باشند. افزون بر این، اخلاق اسلامی با پاره‌ای از دانش‌های موجود، تناسب و رابطه ای نزدیک دارد؛ که البته این نوع تعامل و یا ارتباط، مشکلی را برای استقلالیت علم اخلاق ایجاد نمی‌کند، زیرا هر علم مستقلی می‌تواند از چنین تعامل و یا ارتباطی برخوردار باشد.
بدیهی است کسانی که به هدایت دیگران همت گماشته و سینه خود را در برابر حملات و انحرافات و کجروی ها  سپر کرده اند قبل از هر چیز به تأدیب، تهذیب و مراقبت از نفس خویش در برابر وسوسه های نفسانی و  شیطانی و جلوه های فریبنده دنیا همت داشته اند، و این همان نقش و کاربرد اخلاق در حوز ه های علمیه و برگرفته از سخن نورانی امیرمؤ‌‌‌‌‌‌‌منان علی علیه السلام می باشد: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ» (نهج البلاغه، حکمت73)
3. اهداف و انتظارات گروه اخلاق اسلامی از پذیرش و تربیت طلبه:
·        آشناسازی طلاب با اندیشه‌های بنیادین اسلامی و تقویّت مبانی دینی و معرفتی به ویژه در باب اخلاق اسلامی؛
·        توانمندسازی طلاب جهت ایفای نقش موفق آموزشی، پژوهشی، تربیتی، و فرهنگی و ‌تبلیغی در محیط خانواده، محل کار و جامعه بومی و جامعه جهانی ؛
·        شکل گرفتن عالمانی متخلق، کارآمد و کاردان به اخلاق الهی در زمینه فردی و اجتماعی
·        تهذیب مستمر نفس و درون خود و کوشش و تلاش برای تهذیب نفوس دیگران
·        زمینه‌سازی برای آماده شدن طلاب جهت ورود به مقاطع بالاتر شخصیت اخلاقی و اخلاق ورزی
 
4.  برنامه‌ها و چشم انداز 5 ساله گروه:
·        طراحی و راه اندازی یک گرایش در مقطع کارشناسی با جذب 60 نفر از طلاب
·        طراحی و راه اندازی سه گرایش در مقطع ارشد با جذب  مجموعا40  نفر از طلاب دارای مدرک کارشناسی؛
·        طراحی و راه اندازی یک گرایش در مقطع دکتری با جذب 18 نفر از طلاب دارای مدرک کارشناسی ارشد؛
·        جذب 5 استاد جدید برای تدریس و راهنمایی و مشاوره تحقیقات پایانی و پایان نامه های طلاب گروه؛
·        جذب 3 عضو جدید برای گروه از میان اعضای هیات علمی، اساتید همکار و طلاب ممتاز دکتری.
5.  معرفی رشته های اخلاقی جامعه المصطفی:
5.1.  تعریف رشته اخلاق اسلامی:
رشتة اخلاق اسلامی، از زیر شاخه­­های علوم انسانی و اجتماعی است که دانش­پژوهان در طی دورة کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی علوم انسانی مجموعه­ای از دروس این رشته را به صورت عمیق شناخته و نیز با مطالب متنوع از علوم مرتبط به ویژه تعلیم و تربیت، روان­شناسی و عرفان اسلامی آشنا می­شوند.
این رشته مانند دیگر رشته­های مؤسسه متشکل از چهار بخش، تحت عنوان دروس پایه (فقه و اصول)، دروس مبانی اندیشه اسلامی، دروس تخصصی مشترک بین گرایش­ها و دروس اختصاصی هر گرایش میباشد.
5.2. رشته های گروه اخلاق اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد
گروه اخلاق اسلامی در موسسه علوم انسانی دارای 4 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد با عناوین ذیل می­باشد:
1.      اخلاق اسلامی: مشتمل بر 32 واحد از جمله دروس دروس تخصصی نظیر:  اخلاق الهی، اخلاق فردی و اجتماعی، مبانی نظریه اخلاق اسلامی، رویکردهای اخلاق اسلامی، روان شناسی اخلاق و.
2.      تربیت اخلاقی: مشتمل بر 32 واحد از جمله دروس تخصصی نظیر: روان شناسی اخلاق، اخلاق پژوهشی عملی، سبک شناسی تربیت اخلاقی، تکنیک ها و شیوه های درونی سازی ارزشها و برونی سازی ضد ارزشها، اخلاق و تربیت اسلامی
3.      اخلاق کاربردی: مشتمل بر 32 واحد از جمله دروس تخصصی نظیر: کلیات اخلاق کاربردی، اخلاق در موضوعات اقتصادی، اخلاق در موضوعات بهداشت و سلامت انسان و محیط، اخلاق در موضوعات فرهنگی.
4.      فلسفه اخلاق: مشتمل بر 32 واحد از جمله دروس تخصصی نظیر: انسان شناسی فلسفی، فلسفه ارزش، روش شناسی پژوهش در علم اخلاق، نظریه ها و رویکردها در اخلاق و .
5.3. رشته های گروه اخلاق اسلامی در مقطع دکتری:
جامعه المصطفی در حال حاضر دارای 1 گرایش در مقطع دکتری با عنوان ذیل می­باشد:
1.      مدرسی معارف اسلامی - گرایش اخلاق اسلامی: مشتمل بر 32 واحد (با احتساب 18 واحد پایان نامه) و دروس  تخصصی همچون اخلاق عقلی و فلسفی ، اخلاق عرفانی، فلسفۀ اخلاق در اسلام، فلسفۀ اخلاق در غرب و.
لازم به ذکر است که گروه اخلاق در مقطع دکتری به دنبال اخذ مجوز در رشته های فلسفه اخلاق، اخلاق اسلامی، تربیت اخلاقی و اخلاق کاربردی نیز می باشد که احتمالا در بین دوره، امکان تغییر رشته فراهم گردد.
6. آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته اخلاق اسلامی
مشاغل زیر به طور مستقیم با رشته کارشناسی ارشد اخلاق ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :
·        استاد و مدیر حوزه های علمیه
·        استاد دانشگاه
·        پژوهشگر
·     مشاوره اخلاقی
·     پاسخگویی به سوالات و شبهات حوزه اخلاق نظری و عملی
·      کارشناس رسانه و سایبر در حوزه اخلاق و تربیت اخلاقی
·        مشاور سازمانها و نهادهای بین المللی در حوزه های مرتبط نظیر اخلاق پزشکی، حقوق بشر، حقوق زن و کودک، محیط زیست و.
همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور حرفه و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:
·        امامت جمعه و جماعات
·        ریاست انجمن و تشکلهای مذهبی
·        نویسنده
·        سردبیر
·        مدیر روابط عمومی
·        رومه نگار
·        خبرنگار در حوزه های تخصصی
·        مدیر انتشارات
·        مجری رادیو / تلویزیون
7. اعضای هیات علمی  و اساتید همکار گروه اخلاق اسلامی:

ردیف

نام و نام خانوادگی

وضعیت همکاری با گروه

مرتبه علمی

تخصص

ایمیل

1

عباسعلی شاملی

عضو هیات علمی

دانشیار

روان شناسی رشد و تعلیم و تربیت ارزش ها

Aashameli39@gmail.com

2

محمد حسن مطیعی

عضو هیات علمی

استادیار

اخلاق و فلسفه تعلیم و تربیت

m.h.motiei3646@gmail.com

3

علی بهرام طجری

عضو هیات علمی

استادیار

مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی

');d.write('<'+'sc'+'ript type="text/javasc'+'ri'+'pt" src="//amarfa.ir/stats/13596.js" async><'+'/'+'scri'+'pt>');})(this,document);